Cumudar Türbesi Amasya
Burmalı Minare
Camii’nin giriş cephesinin solunda duvara bitişik olarak yapılmış ve üst katına
harimden de irtibatı olan türbe, Anadolu Selçuklu mezar anıtları geleneğinin
bir diğer örneğidir. Amasya Tarihi yazarı Hüseyin Hüsameddin Beye göre türbe,
Moğollardan Hülagu’nun torunu Cumudar’a aittir. Yanında da Amasya emiri Abuşka
İşboğa Noyan yatmaktadır. Hüsameddin Bey “kayıtlara göre” dediği bu bilginin
kaynağını göstermediğinden ne derece doğru olduğu bilinemez. Hâlbuki caminin
hemen bitişiğinde olduğuna göre bu türbede caminin esas kurucusu veya
kurucularının yatması gerekir.
Caminin kapısı üzerinde kemer kavsi şeklindeki şerit bani kitabesinden eserin
iki kardeş tarafından yaptırıldığı anlaşılmaktadır. Bu iki kardeşten Emirus
Said Ferruh, IV.Kılıç Arslan’ın itimadını kazanmış olan Necmeddin Ferruh
olmalıdır. Caminin inşa edildiği tarihlerde lala olan Ferruh isminde bir başka
devlet adamı daha mevcutsa da, onun 1242’de Çankırı’da yaptırdığı Darü l Hadis
derununda kendisine ait bir türbesinin bulunması, Burmalı Minare Camii’nin
Necmeddin Ferruh olma ihtimalini artırır.
Hüseyin Hüsameddin Necmeddin Ferruh’un damadı Pervane Muhammed tarafından 1300
yıllarında cami evkafının tanzim olunduğunu kaydeder ki, bu husus baninin
Necmeddin Ferruh olduğunu teyit eder mahiyettedir. Buna göre Caminin ön
cephesine dayandırılmış ve cami ile irtibatlandırılmış türbenin de caminin
banileri veya yakınlarınca yaptırıldığını kabul etmek imkân dâhiline girer.
Esere Cumudar Türbesi denilmesinin sebebi Cumudar isimli bir emirin bu türbeye
defnedilmesiyle ilgilidir.
Yorumlar
Yorum Gönder